Zoeken

A Simple Life

4

“Straks moet je weer gedotterd worden!” zegt Ah Tao verontwaardigd wanneer Roger vraagt of ze nog eens ossentong wil klaarmaken. Er is ons net verteld wat hun relatie is, anders zouden we denken dat we getuige zijn van een gesprek tussen moeder en zoon. Maar nee, Ah Tao werkt al heel haar leven voor de familie Leung, en nu doet ze het huishouden voor een lid van de vierde generatie van die familie: filmproducent (en vrijgezel) Roger.

Coming Home

3

Zhang Yimou heeft een lange weg afgelegd. De Chinese cineast begon ooit als director of photography (van onder meer het vernieuwende Yellow Earth/Gele aarde van Chen Kaige), waarna hij zelf films begon te regisseren.

Last Laugh

3

In het coronatijdperk voelen we dat het pijn doet niet bij onze oude, zieke (groot)ouders te kunnen zijn. In Tao Zhangs eerste langspeelfilm is dat anders: de vier volwassen kinderen zijn hun oude, zwakke moeder liever kwijt dan rijk. Voor hen is ze enkel een last, duur en tijdrovend.

A Touch of Sin

4

Onverschilligheid, vernedering, gelinkt aan sociale onrechtvaardigheid vormen de rode draad door A TOUCH OF SIN, een eigentijdse morele vertelling van de Chinese politieke filmer Jia Zhang-ke. De maker van ‘Platform’, ‘Unknown Pleasures’, ‘The World’, ‘Still Life’ en ‘24 City’ koos daarvoor als filmgenre de roadmovie en liet zich inspireren door de martial arts cinema van KingHu

Under the Hawthorn Tree

4

Sterke vrouwen, een symbolische beeldgrammatica en een ingehouden verhaal van liefde en pijn. Als een rode draad – letterlijk én figuurlijk – lopen deze parameters door het oeuvre van de Chinese maestro Zhang Yimou. Ook in deze love story tegen de achtergrond van een bijzonder tragische periode in de Chinese geschiedenis: de Culturele Revolutie.

Pagina's

onomatopee