Om het cruijffiaans te stellen: "Ieder nadeel heb zijn voordeel." Het nadeel van het succesverhaal ‘Vlaamse film' is dat cineasten nu vooral afgerekend worden op boxofficecijfers. Het voordeel is dat hypes snel vervelen en smeken om alternatieven zoals Kristof Hoornaerts miskende RESURRECTION. “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”, wist ook Cruijff.
Geen Vlaamse distributeur liep er warm voor (in Nederland wel: Contact Film), dus zoekt Kristof Hoornaerts debuutfilm zelf zijn weg naar uw netvlies. Bijgestaan door Johan Leysen en Gilles De Schryver.
Koerdische Belg Bülent Öztürk kwam in de jaren 90 als politiek vluchteling naar België vanuit Turkije.
De grootste verrassingen waren te vinden toen de nominaties bekend raakten, dit jaar voor het eerst gekozen door een verzameling van filmprofessionals (zie hier).
De helft van het ‘plezier’ van een thriller of horrorfilm zit ’m in een tergende spanning. Wanneer je hartslag records breekt, je nagelbijtend afwacht wat en vooral wanneer ‘het’ gaat gebeuren … net dan werkt elke zinspeling of stereotiep beeld/muziekfragment of suggestie.
De competitie – ruggengraat van elk filmfestival – omvat 8 Europese, 7 Aziatische en 3 Noord- en Zuid-Amerikaanse films. Een totaal van 21 films waarover weinig geweten is, omdat het meestal debuten zijn van (nog) illustere onbekenden.
Winnaar van de Beste Film in de LOOK!-competitie werd Lazzaro felice van de Italiaanse Alice Rohrwacher. "Deze film nodigde ons uit tot een poëtische en visuele reis", stelde de jury onder leiding van actrice Marijke Pinoy.
December 2019 is een feestmaand voor Filmmagie. In een speciale editie van het tijdschrift polsen we filmmakers en andere kunstenaars over hun visie op de toekomst van film.
OFFLINE van debuterend regisseur Peter Monsaert verrast met zeven nominaties.