Voyage à travers le cinéma français

VERHELDEREND, DEZE ruim drie uur durende prachtige rondrit door de Franse film tussen 1930 en '70 met als ervaren gids Bertrand Tavernier, zelf filmmaker en filmhistoricus. Vijf jaar lang heeft hij aan deze documentaire gewerkt – een waar huzarenstuk - die een verfrissende visie serveert op een belangrijke periode in de geschiedenis van de Franse film. Nieuw is dat Tavernier nu eens niet een en ander bekijkt door de prisma of vanuit (de filmers van) de nouvelle vague.

VOYAGE À TRAVERS LE CINÉMA FRANÇAIS, die op het Filmfestival van Cannes zijn wereldpremière kreeg, is een en al huldeblijk aan Taverniers filmische voorvaderen die niet zelden de mosterd gingen halen bij de … Amerikaanse film. “Ik zou willen dat de film aanvoelt als een geste van dankbaarheid voor cineasten, scenaristen, acteurs en filmmuziekcomponisten die in mijn leven zijn opgedoken. Hartverwarmende herinneringen, zoals kolen voor de winternachten.” Aldus Bertrand Tavernier in een woord vooraf. En hij vervolgt: “Het werk van een burger, een spion, een ontdekkingsreiziger, een schilder, een chroniqueur en een avonturier, zo knap beschreven door auteurs, van Casanova tot Gilles Perrault. Is dat geen mooie definitie van  het beroep van filmmaker die je graag zou willen toeschrijven aan Renoir, Becker, aan de Vigo van L’Atalante, aan Duvivier, aan een Truffaut, Demy, aan een Max Ophuls en Bresson. En aan veel minder bekende filmregisseurs zoals Grangier, Gréville, Sacha …”

De documentaire is een belangrijk werk, een klassieker nu al, voorbestemd om uit te groeien tot een noodzakelijke, inspirerende kijk op  film in het algemeen en op de Franse film in het bijzonder. Bertrand Tavernier werkte als persattaché voor Jean-Luc Godard, begon zijn regisseurscarrière als assistent van Jean-Pierre Melville (op Léon Morin prêtre) en was bevriend met Claude Sautet. Behalve het uitgangspunt leende Tavernier ook min of meer de labels van Scorsese die met A Personal Journey with Martin Scorsese Through American Movies (1995) en My Voyage to Italy (2001) twee ronduit schitterende documentaires heeft gemaakt, respectievelijk over zijn favoriete Amerikaanse en Italiaanse films, die eigenlijk op elke filmschool thuishoren, dan wel verplichte leerstof zouden moeten zijn. Merkwaardig genoeg steekt Tavernier van wal met een uitvoerig hoofdstuk gewijd aan de bijna vergeten Franse filmmaker Jacques Becker.

Boeiend aan deze film fleuve, met anekdotes, weetjes en bevindingen doorweven, is dat de samensteller zigzagt van een filmische analyse van een plan-séquence in Crime de monsieur Lange (1936) naar de acteursregie in Casque d’or (1952), iemand uit de vergetelheid opduikelt zoals de nobele onbekende – lees miskende – filmauteur Edmond T. Gréville, een forum verleent aan les monstres sacrés Jean Gabin en Eddie Constantine en een componist naar het voorplan haalt zoals Maurice Jaubert – geen enkele plaat met zijn filmmuziek heeft Tavernier kunnen vinden. Allemaal niet zo vanzelfsprekend en daarom precies zo wreed interessant.

Meer info

Geschreven door FREDDY SARTOR

Voyage à travers le cinéma français