Spotlight

Na een vrij anonieme doortocht op het filmfestival van Venetië sleepte SPOTLIGHT zomaar liefst zes Oscarnominaties in de wacht. Terecht, want Tom McCarthy regisseerde een journalistendrama dat in vergelijking met Oscarslokop All the President’s Men moeiteloos overeind blijft. SPOTLIGHT vertelt van het waargebeurde onderzoek naar het schandaal van kindermisbruik door tal van geestelijken, dat Boston aan het begin van het millennium opschrikte.

Spotlight, een klein team onderzoeksjournalisten, groef in de krochten van The Boston Globe in opdracht van kersvers hoofdredacteur Marty Baron diep in deze doofpotoperatie. Net na Nieuwjaar 2002 kwam het eerste ophefmakende artikel, gevolgd door bijna zeshonderd vervolgverhalen én een Pulitzerprijs. SPOTLIGHT is een sterk staaltje vertelkunst. Alles gebeurt in het hier en nu; het verleden brengt McCarthy tot leven door slim uitgewerkte ondervragingen, precies zoals de zaak in werkelijkheid geleidelijk werd uitgezocht en ontrafeld. De cinematografie van Masanobu Takayanagi is bijna documentair realistisch en volgt het onderzoek gezien door de ogen van de journalisten.

McCarthy portretteert zonder franjes gedreven vakmensen en vermijdt de focus te veel op de journalisten en te weinig op hun zaak te leggen. SPOTLIGHT doet niet nostalgisch over de goede oude tijd van deur-tot-deur speurwerk, maar toont nuchter wat bepalend is: de wilskracht om tot de kern dor te dringen. Michael Keaton is in topvorm als teamleider terwijl Mark Ruffalo en Rachel McAdams zo in hun personage opgaan dat het hen een Oscarnominatie opleverde. “If it takes a village to raise a child, it takes a village to abuse one.”

Mitchell Garabedian, de advocaat van heel wat slachtoffers, legt de vinger op een belangrijk pijnpunt: in een strenge, behoudsgezinde samenleving zoals Boston komt een machtig en in alle lagen van de maatschappij verankerd instituut zoals het aartsbisdom met veel weg. Inwoners hebben er belang bij dat problemen onder de radar blijven. Daarom was nieuwkomer Baron nodig om de oogkleppen af te nemen. Zonder hem had het Spotlightteam die beerput waarschijnlijk nooit geopend. Laat de Oscar nu maar volgen.

Geschreven door JONAS BRUYNEEL

Spotlight

03/02/2016
Regisseur: 
Productiejaar: 
2015
Distributeur: 
Entertainment One

Media: 

onomatopee