Spider-Man: Into the Spider-Verse

Een superheldenfilm on acid en eindelijk nog eens geanimeerd. En wat voor een animatie: SPIDER-MAN: INTO THE SPIDER-VERSE brengt heerlijke verfrissing in een verschaald genre.

De bovennatuurlijke krachten van een superheld maken dit genre, op het eerste gezicht, bij uitstek geschikt voor animatie, waarin werkelijk alles mogelijk is. Toch was het wachten tot The Incredibles in 2004 in de bioscoop opdook. Ook daarna bleven geanimeerde superheldenfilms uit: in Hollywood is animatie toch vooral bedoeld voor kinderen. Daar zou weleens verandering in kunnen komen, want met SPIDER-MAN: INTO THE SPIDER-VERSE mikt Marvel in ieder geval op een (jong)volwassen publiek. De film draait om Miles Morales, een gekleurde tiener die de rol van Spiderman heeft overgenomen. Hij is echter niet alleen. Er blijken immers meerdere parallelle universa te bestaan met daarin telkens een (unieke versie van) Spiderman en samen moeten ze, hoe kan het ook anders, de wereld redden. Het klinkt als een superheldenfilm waarvan er 13 in een dozijn zitten, maar niets is minder waar.

Wat maakt deze nieuwe incarnatie van Spider-Man dan zo bijzonder? In de eerst plaats is dat de animatie, die spat van het scherm en brengt een visuele overdaad die je aan het eind van de film verbluft achterlaat … De aanpak is dan ook uniek: een 3D-film brengt een visuele ode aan 2D en stripboeken. Zo verschijnen er tekstballonnen, typische stippelachtergronden van comics of achtergronden die eruitzien alsof ze met de hand geverfd zijn. Daarnaast valt de mix aan stijlen op: elke Spider-Man heeft een eigen kenmerkende stijl: zo is er een Spider-Man-Noir die in een zwart-witwereld leeft en Spider-Ham, een eerbetoon aan Looney Tunes-animator Chuck Jones. Je kijkt je ogen uit met een visuele gelaagdheid die je als kijker nog meer in de film zuigen.

Ook het verhaal van SPIDER-MAN: INTO THE SPIDER-VERSE is een verademing. Met Miles Morales zie je een held van vlees en bloed, met wie je je als kijker kan identificeren. Een tiener die zijn weg zoekt in de wereld en in zijn nieuwe rol als superheld. Tegelijk neemt de film zichzelf niet altijd even serieus. Zo wordt er de draak gestoken met het steeds opnieuw vertellen van het beginverhaal bij elke reboot van een franchise. Doe hier nog een flinke dosis humor bij en je zit gebeiteld voor een film die je zal overdonderen en charmeren.

Vertoningen: Cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

Geschreven door NANCY FORNOVILLE

Spider-Man: Into the Spider-Verse