The Reunion

Het Zweedse THE REUNION (originele titel: ÅTERTRÄFFEN) doet eerst denken aan de trendsettende Dogmafilm Festen. Een bijeenkomst, ditmaal van oud-klasgenoten, ontaardt na het aanvankelijke feestgedruis in een emotionele afrekening waarbij één individu tegenover de groep komt te staan. Maar de vergelijking loopt al snel mank. THE REUNION is een project van Anna Odell, in Zweden een bekend kunstenaar en mediafiguur. Het is een hybride kijkstuk op de wip tussen speelfilm, documentaire en artistieke performance.

De aanleiding was een klasreünie waarvoor Odell als enige niet was uitgenodigd. Het zette haar aan het denken over wat had kunnen gebeuren, meer specifiek wat betreft het pestgedrag waarvan ze tijdens haar schooltijd het slachtoffer was. De film valt in twee helften uiteen. In de eerste zijn we getuige van de reünie, dat wil zeggen Odells fictieve versie daarvan. Een voor een komen de gasten aan, er hangt een gemoedelijk sfeertje – tot Anna binnenkomt en al meteen een speech begint. Vanaf het begin is duidelijk dat ze niet goed in de groep ligt. Met een subtiele mise-en-scène en strategisch gekozen close-ups maakt Anna (de regisseur) het isolement van Anna (het personage) duidelijk.

In het tweede deel neemt Anna contact op met haar klasgenoten van toen en confronteert hen met de film, niet om haar gelijk te bewijzen, maar om te weten wat de betrokkenen toen dachten en voelden. De reacties zijn uiteenlopend. Sommigen willen haar liever niet ontmoeten, anderen herkennen zich niet in hun fictieve personage, weer anderen zijn vooral begaan met hun eigen imago. Voor en tussen beide delen zitten beelden van een camera die (zoals in Elephant van Gus Van Sant) door de gangen van een school glijdt. En op het einde gaat de camera omhoog in een mooie luchtopname, alsof Odell afstand wil nemen van haar eigen verhaal.

In THE REUNION ben je negentig minuten lang in de ban van een verhaal dat vragen oproept over sociale interactie, de ‘onschuld’ van de kindertijd en het bepalende karakter van vroege ervaringen. Gemakkelijke antwoorden komen er niet en elke gestelde vraag roept nieuwe vragen op. Dit indrukwekkende filmdebuut werd op het recentste Brussels Film Festival bekroond met de White Iris Award.

The Reunion

20/08/2014
2013