Phantom Boy

Ongewild ervaar je het gelukzalige Peter Pangevoel weer, vrij als een vogel door de lucht te kunnen scheren. In deze 62 jaar na die Disneyverfilming nog altijd op de klassieke manier gemaakte Frans-Belgische tekenfilm PHANTOM BOY ontdekt een jonge kankerpatiënt dat hij tijdens zijn slaap uit zijn lichaam kan treden, door muren glijden en over de stad vliegen. De 11-jarige Leo houdt van politieverhalen. Wanneer een gewonde politiespeurder, Alex, in het ziekenhuis terechtkomt, sluiten de twee vriendschap. Leo’s vliegende tweede ik zal zelfs de in een rolstoel terechtgekomen Alex helpen zijn onderzoek voort te zetten. De Man met het Misvormde Gezicht dient onschadelijk te worden gemaakt voordat hij een gevaarlijk computervirus op de miljoenenstad loslaat. Bij hun poging de misdadiger te klissen krijgt ons tweetal de hulp van de eigenwijze journaliste Mary.

PHANTOM BOY is een kleurrijk, cool ogend, op maat van een jong publiek gesneden detectiveverhaal waarin met veel ironie de clichés van het genre worden aaneengeregen. Bijvoorbeeld de knorrige politiecommissaris die Alex wegens zijn voortvarendheid het liefst wil ontslaan. Of de ontluikende love story tussen speurder en journaliste. Het scenario zit vol goede vondsten. De beelden van de boven en tussen New Yorkse wolkenkrabbers rondvliegende Leo geven de film een toegevoegde waarde. De decors zijn met waskrijt op papier getekend en daarna op computer bijgewerkt. Dat potlood- en krijtstrepen zichtbaar blijven maakt alles wat minder perfect dan computeranimatie maar doet wel authentiek aan. Regisseurs Gagnol & Felicioli schetsen overtuigend een tweede verhaallijn: Leo’s onprettige ervaringen met de chemotherapie en de zorgen die zijn ouders en zijn zusje Titi zich om hem maken. De kaalgeschoren jongen strijdt zowel tegen kanker als (terwijl hij ‘slaapt’) tegen een gevaarlijke misdadiger.

Naar het einde toe verslapt het verhaal wat, maar de eindscène maakt alles goed. Puike originele muziek van Serge Besset. Geert Van Rampelberg zet op een overtuigende manier de rol van speurder Alex neer. Bijna een derde van het teken- en kleurwerk op papier voor de film gebeurde in de animatiestudio van het Gentse productiehuis Lunanime, dat net zoals voor Une vie de chat (Van de kat geen kwaad) coproduceerde met het gereputeerde Franse Folimage.

Geschreven door LUK MENTEN

Phantom Boy

21/10/2015