Personal Shopper

Olivier Assayas, voormalig Cahiers du cinéma-criticus, weet filmtheorieën zo efficiënt om te zetten in toegankelijke, onderhoudende, wat provocerende cinema dat het lang kan duren voor je door hebt hoe gelaagd en intelligent zijn werk in elkaar zit.

Zo ook PERSONAL SHOPPER. Maureen werkt als persoonlijke stiliste voor een grillige actrice in het mondaine Parijs. Gebonden aan strenge regels moet ze op de meest onmogelijke momenten en tot in het absurde instaan voor de kleren van de filmster. Een outfit voor elke gelegenheid, vaak gecombineerd met een willekeurig gekozen goed doel. Daarnaast is Maureen een medium dat aanvoelt of een huis spookvrij is. Na de dood van haar broer is ze op zoek naar zichzelf. Wie wil ze zijn? Wat wil ze geloven? Ongebonden, ongegeneerd wisselt ze van persoonlijkheid. Haar wispelturigheid weerspiegelt die van haar werkgever. Het geeft de film een extra lading. Ze wisselt persoonlijke keuzes in als waren het jurken die dan toch niet blijken te passen.

Assayas gaat nog een stap verder: ook de toeschouwer mag uit de film halen wat hij of zij wil. Nu eens een horrorondertoon, dan weer rechttoe, rechtaan een thriller, zelfs bij momenten een sociaal drama met komische accenten. De film mag dan grillig zijn, juist dat zorgt ervoor dat het nooit verveelt. Het is de verdienste van Stewart dat alles bij elkaar wordt gehouden. Zij blijkt echt wel een van de grootste actrices van haar generatie te zijn. Haar acteren is ingehouden: de juiste beweging op het goede moment. Wanneer ze een huis binnenkomt, wandelt ze van de deur naar de volgende kamer, waarbij ze terloops even een haarlok uit haar gezicht haalt. Meteen is de sfeer gezet. Terwijl Stewart rust brengt, heeft Assayas vrij spel om alles weer te ontwrichten. Even subtiel als grondig doordacht, op alle niveaus heeft de film je in zijn greep. PERSONAL SHOPPER echter een aanklacht noemen tegen het ongebreidelde narcisme van deze tijd is de film te kort doen. Assayas kan het namelijk niet laten om eerder gemaakte keuzes zelf weer onderuit te halen. PERSONAL SHOPPER is dus niet alleen een onderhoudende film, maar ook een maatschappelijke reflectie en een voorbeeld van hoe vorm en inhoud op alle vlakken perfect worden geïntegreerd met het oog op een ijzersterke film.

Geschreven door BRAM DE SUTTER

Personal Shopper

14/12/2016