Overlord

‘Shock Waves’ (1977), ‘Outpost’ (2008), ‘Dead Snow’ (2009), ‘Blood Creek’ (2009): aan nazi-zombies geen gebrek binnen het horrorgenre. Eerder dan voort te borduren op deze inmiddels platgetreden genrepaden kiest OVERLORD voor een frisse variant.

We schrijven 1944. De geallieerden willen vanuit Frankrijk via een tweede front de Sovjet-Unie ontlasten. Een speciaal team krijgt de opdracht om een nazistische radartoren te vernietigen: een cruciale operatie om de slaagkansen van D-Day te maximaliseren. De codenaam voor deze oorlogskritieke missie? Operatie Overlord. Maar nadat hun vliegtuig door de Duitsers uit de lucht wordt geschoten, komen de Amerikanen Boyce (Jovan Adepo) en Ford (Wyatt Russell) achter de vijandelijke linies terecht. Daar doet Boyce een gruwelijke ontdekking. In de keldergewelven onder de toren hebben de nazi’s een geheim laboratorium opgezet, waar ze wrede menselijke experimenten uitvoeren in hun zoektocht naar een supersoldaat. Visueel en qua uitwerking houdt de film het midden tussen een hommage aan de Wolfenstein-videogamereeks en de ‘Nazi Zombies’-modus van Call of Duty. In tegenstelling tot wat aanvankelijk gedacht werd, is dit niet de vierde Cloverfield-film, zo maakte producent J.J. Abrams eerder dit jaar duidelijk. Onder zijn productiesteun toont OVERLORD zich in mindere mate als een cartoonesk splatter-feest, of een genrepastiche vol donkere humor. De toon is eerder dramatisch en dreigend. Wat niet wil zeggen dat je als kijker deze grauw in beeld gebrachte oorlogstrip binnen een parallelle tijdslijn uit onze geschiedenis serieus kunt nemen. Daar is het van de pot gerukte scenario uiteraard iets te vergezocht voor. Toch is dit prima guilty pleasure-kijkvoer voor griezelfans en zombieadepten die dachten dat ze ondertussen al zowat alles gezien hadden met rondzwalpende doden in een glansrol. Regisseur Julius Avery (Son of a Gun) haalt het maximum uit een relatief beperkt budget (3,2 miljoen euro). De inleidende sequentie rond het neergestorte vliegtuig oogt behoorlijk indrukwekkend. Ook in de daaropvolgende, meer ‘ingetogen’ scènes slaat Avery filmtechnisch de juiste genresnaren aan.

Vertoningen: Cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

Overlord