My Scientology Movie

De release van MY SCIENTOLOGY MOVIE, de eerste bioscoopdocumentaire met Louis Theroux, kan voor België op geen beter moment komen. In maart werd de Scientology Church in ons land na klachten over oplichting, illegale geneeskunde en afpersing immers vrijgesproken door de Brusselse correctionele rechtbank. Het onderzoek was volgens de rechter slecht gevoerd.

Of Theroux’ speurwerk naar de sekte meer gratie krijgt, zullen we nog moeten afwachten. Van de Scientology Church kreeg de documentairemaker in elk geval geen hulp. In zijn typische, gespeeld naïeve interviewstijl slaagt hij er echter opnieuw in om zijn boodschap enerzijds laconiek, anderzijds ook oprecht bezorgd over de opgang van deze controversiële religieuze organisatie, over te brengen. Theroux’ gids van dienst is Mark Rathbun, een ex-lid van de kerk. Samen met hem beleeft de reporter enkele dolle avonturen die herinneringen oproepen aan zijn eerste wapenfeiten, de bekende Weird Weekends (1998-2000).

Zo lijkt de scène waarin Theroux een aanhanger van de kerk filmt met zijn smartphone en als reactie daarop ook wordt gefilmd, uit een Monty Pythonfilm geplukt. Het begint pas echt interessant te worden wanneer de film langzaam maar zeker verandert in een metadocumentaire. De advocaten van Scientology stellen zich vragen over de in hun ogen “laakbare en bevooroordeelde praktijken” die Theroux gebruikt om zijn visie op de kerk te kunnen ventileren. Hij ondervindt aan den lijve wat Bull Baiting en Squirrel Busting echt inhouden, methodes die Scientology gebruikt om af te rekenen met criticasters en ex-leden.

Met MY SCIENTOLOGY MOVIE komt Theroux’ carrière full circle. De speelse, humoristische toon, typisch voor zijn beginjaren, wordt voortdurend afgewisseld met een sociale betrokkenheid die we vooral de jongste tien jaar bij hem zien. Wat echter altijd primeert, is het persoonlijke verhaal van de gefilmden. Wie een vollediger plaatje over Scientology wil, verwijzen we  graag door naar Alex Gibneys Going Clear: Scientology and The Prison of Belief. De ultieme waarheid over Scientology komen we met deze documentaires niet te weten, maar het feit dat beide documentairemakers op dezelfde praktijken stoten, toont aan dat ze hoe dan ook aardig op weg zijn.

Lees ons interview met Louis Theroux hier.

Geschreven door BRECHT CAPIAU

My Scientology Movie