Mountains May Depart

Chinese films hebben altijd al per definitie die extra gelaagdheid voor ons westerlingen. De cultuur die ons fascineert, het ongrijpbare van hun alledaagse bestaan. We kennen het niet, en zelfs wanneer we onszelf wel zouden herkennen, vervreemdt het ons van onze dagelijkse sleur. Er wordt een zeker geduld van ons toeschouwers verwacht, want Chinese films hebben hun eigen, vaak contemplatief ritme. Maar het meandert nooit vrijblijvend. Schijnbaar zitten we op een rustige rivier, maar de onderstroom raast maar door. Zeker in de films van Jia Still Life Zhang-ke. Een grootmeester als hij is in het ontleden van de Chinese maatschappij en haar geschiedenis.

In MOUNTAINS MAY DEPART zet hij een stapje dichter naar ons toe en heeft hij het over de Chinese fascinatie voor onze westerse cultuur. Niet alleen krijgt de meest kapitaalkrachtige het mooiste meisje uit het dorp; het zoontje dat uit hun huwelijk voorkomt, krijgt zelfs de naam … Dollar. Het verval lijkt ingezet. Na de scheiding van zijn ouders trekt Dollar met zijn vader mee naar Australië, hij zal nog nauwelijks Chinees spreken en compleet van zijn moeder vervreemd geraken. En toch kan hij zijn afkomst niet loslaten. Hij voelt zich aangetrokken tot een oudere Chinese vrouw, al begrijpt hij zijn eigen gevoelens niet langer. Alleen al deze kleine verhaallijn houdt je dagenlang bezig. De film is verweven met dat soort menselijke paradoxen en met verraderlijke humor. Een film met weerhaakjes waardoor situaties en menselijk gedrag ons telkens opnieuw herkenbaarder en herkenbaarder voorkomen. Meesterlijk! Bovendien katapulteert Zhang-ke zijn maatschappijkritiek – universele kritiek – de toekomst in.

In drie delen, telkens een andere tijdspanne, zien we hoe de arme door kanker wordt geveld en hoe een moeder aan emoties ten onder gaat. 1999, 2014 en 2025: de film is een reis van China naar hier, en hoort ook de westerse wereld in zijn hart te raken. We zitten niet langer naar een Chinese film te kijken, maar naar een film over tradities en waarden. Na de film lijkt alles rustig, terwijl de innerlijke storm die twee uur voordien al was aangekondigd begint te woelen. Deze film krijgt meer en meer betekenis dagen, weken, jaren na de vertoning. Een nieuwe fascinatie dient zich aan: die voor de wereld om ons heen.

Geschreven door BRAM DE SUTTER

Mountains May Depart

23/12/2015