Maudie

“I am just born funny”, antwoordt ze wanneer iemand naar haar eigenaardige loopje vraagt. Jeugdreuma gaf Maud, hier meesterlijk vertolkt door Sally Hawkins, een broos en mankend lichaam. Achter dat uiterlijk van een gebroken vogeltje schuilt een vrouw die kracht vindt in optimisme.

Regisseur Aisling Walsh brengt na tien jaar televisiefilms een biografie in de zalen over de Canadese volkskunstenaar Maud Lewis. Dat doet ze niet door een opsomming van historische feiten, maar met een zachte opeenvolging van scènes die stelselmatig Mauds persoonlijkheid en dat van haar naasten schetst. De openingsscène toont een oudere Maud die met bijna hoorbaar krakende gewrichten en diepe ademhaling een borstel in de verf doopt. De ziekte wordt meteen hard op tafel gegooid, maar zo ook vervolgens opzij gezet. De biografie draait minder om lichamelijke beperkingen dan Frida (2002), waar Frida Kahlo uit elke pijn inspiratie haalde. De reuma is aanwezig in MAUDIE, maar een persoon is meer dan een lichaam. Het volgende moment zie je een jonge vrouw die het niet langer pikt om door haar familie als een kind behandeld te worden. Met een sigaret in de hand en een guitige glimlach om de mond wil Maud genieten van het leven. Ze zoekt de onafhankelijkheid op en gaat als huishoudster aan de slag bij de stuurse Everett Lewis (Ethan Hawke). Na een kwade uithaal van de brommende man opent Maud een felgroene verfpot en droedelt ze bloemen op de muren. Over de jaren heen groeit het aantal kleurrijke figuurtjes in het huisje van drie op vier meter en vormt zich een hechte band tussen de twee bewoners. Maud en Everett, verschoppelingen van de maatschappij, vinden liefde en begrip bij elkaar, als waren ze twee enkele sokken in een la. Op het moment dat de kunstenares de achternaam van Lewis onderaan op het doek schildert, denk je spontaan aan het tragische Big Eyes (2014), waarin een man met het talent van zijn vrouw gaat lopen. Die richting gaat MAUDIE gelukkig niet uit. De film wil noch de strijd tegen reuma, noch de zoektocht naar succes in de verf zetten. MAUD gaat simpelweg over Maud Lewis en Maud en Lewis. Over liefde vinden in eenvoud en gewoon te starten met schilderen.

Vertoningen: cinenews.be

Lees ook het interview met Aisling Walsh in het septembernummer, te bestellen met een mailtje naar info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten.

Geschreven door SILKE ROCHTUS

Maudie

06/09/2017
Regisseur: 
Scenario: 
Muziek: 
Genre: 
Productiejaar: 
2016
Distributeur: 
Imagine Film Distribution

Media: 

onomatopee