Le nouveau

Je aanpassen aan een nieuwe school is voor tieners niet makkelijk. De ultieme nachtmerrie van iemand in die situatie is terechtkomen in een klas waar een groep populaire jongens bepaalt wie wel of niet welkom is. Benoît wordt tijdens zijn eerste week in een Parijse school het leven zuur gemaakt door Charles en zijn vrienden. Gelukkig is daar de Zweedse Johanna, een lief meisje dat door haar taalachterstand ook moeilijk kan aarden in haar nieuwe klas. Wanneer Johanna in de gratie van de populaire jongens geraakt, dringt zich voor Benoît de keuze op: blijft hij de goedlachse jongen die hij graag wil zijn, of wordt hij deel van het gemene kliekje? Hij ziet maar één oplossing: een feestje organiseren waarop iedereen is uitgenodigd. Op dat eenvoudige gegeven ent filmregisseur Rudi Rosenberg een herkenbare en sympathieke komedie die steunt op een heel sterke jonge cast.

LE NOUVEAU gaat uit van het standpunt van de tieners zelf, zonder een volwassen blik op te dringen of morele lessen te geven. De keuze voor het vierde middelbaar was heel bewust: op die leeftijd is een deel van de jongeren al duidelijk op weg naar volwassenheid, terwijl een evenveel klasgenoten nog kind is. Dat zorgt voor duidelijke polarisering. Filmmaker Rosenberg zag in die confrontatie een fijne voedingsbodem voor een lichte en toch relevante komedie. Zowel in soundtrack, kleren als scenografie vermijdt Rosenberg verwijzingen naar een specifieke tijdsperiode. Dat geeft de film een universeel karakter met aandacht voor personages op zoek naar hun plaats in de samenleving. Dat Benoît en zijn bende buitenbeentjes wat karikaturaal aandoen, versterkt dat alleen maar.

LE NOUVEAU mikt op een breed publiek: van tieners die het even niet zwaarmoedig of flitsend willen, tot volwassenen met nostalgie naar een tijd waarin een muis gauw een olifant was. Tegelijk heeft Rosenberg dramatisering vermeden. Alle problemen van Benoît en zijn kompanen – hoe triest ook – worden gerelativeerd, zodat het plezier van kind zijn niet vergaat in de zee van groeipijnen. Dat is een verademing tussen alle cinema waarin pubertijd een hel van opspelende hormonen en levensbepalende trauma’s is. LE NOUVEAU is een fris coming-of-ageverhaal waarin vriendschap en opgroeien op een bijna banale, maar aangrijpend vrolijke manier worden belicht.

Geschreven door JONAS BRUYNEEL

Le nouveau

23/12/2015