Jumbo

Vrijen op een draaimolen, dat is wel vaker gedaan. Maar vrijen met de draaimolen? Belgische filmmaakster Zoé Wittock gaat met twee puike Franse actrices te werk in het Waalse achterland: JUMBO is een girl meets machine verhaal. In avant-première op 15 maart in De Cinema.

Jeanne (Noémie Merlant) loopt er wat ongemakkelijk bij. Ze brengt haar tijd het liefst alleen in haar kamer door. Daar knutselt ze driftig aan haar miniatuurattracties. Ze wekt er haar eigen vermaaktuin met een hoop vrolijke flikkerlichtjes tot leven. 's Nachts krijgt ze echter te maken met de real deal. Dan poetst ze als nachtconciërge in een pretpark met haar eigen spuug de lampjes van de Move-it, de draaimolen die Jeanne liefkozend tot JUMBO omdoopte. Haar moeder – Emmanuelle Bercot is een pittige, Waalse cafébazin in luipaardprint – kwijt zich aan haar eigen favoriete hobby, seriële monogamie, en ontmoet Hubert (Sam Louwyck) aan de toog van haar plattelandskroeg. Voor Jeanne is hij aanvankelijk slechts het zoveelste surrogaat voor een verdwenen vader. De pionnen schuiven echter wanneer Jeanne haar liefde voor JUMBO bekendmaakt.

Het is ironisch dat ze uitgerekend een pretparkattractie, doorgaans zo potsierlijk, volumineus, en voor velen angstaanjagend, als haar liefdesobject kiest. Ze is gesterkt door een gedichtregel van Alphonse de Lamartine: “Objets inanimés, avez-vous donc une âme/Qui s'attache à notre âme et la force d'aimer?” (Levenloze objecten, hebben jullie dus een ziel, die zich hecht aan de onze en haar dwingt lief te hebben?). Dat die woorden haar ingefluisterd werden door haar baas Mark (Bastien Bouillon), die een serieus boontje heeft voor zijn timide werknemer, is niet minder ironisch. Jeanne probeert hem en bij uitbreiding elk sociaal contact te vermijden. Een nachtjob in een verlaten themapark is haar op het lijf geschreven en leidt haar recht in de robotarmen van JUMBO.

JUMBO is het sterkst wanneer Wittock de onwaarschijnlijke tortelduiven samen in beeld brengt. De camera van DoP Thomas Buelens (Tous les chats sont gris, 2014) speelt met de zwierende molen. Met een indrukwekkend en erotisch lichtspel slaagt hij erin de zintuiglijke beroering van Jeanne over te brengen. Op auditief vlak heeft JUMBO wat weg van een kruising tussen een mechanische Chewbacca en een walvis, een indruk die met de soundscapes van Thomas Roussel niet afneemt. Door Wittocks lens en Jeannes roze liefdesfilter komt een machine tot leven: JUMBO communiceert met zijn knipperende gloeilampen terwijl Jeanne zijn metaal streelt. In een ongewone seksscène, die even herinnert aan het ‘fuckbox’-moment met Juliette Binoche in High Life (Claire Denis, 2018), worden lichaamssappen vervangen door smeerolie. Het scherpe contrast tussen een witte, maagdelijke achtergrond en het pikzwarte goedje dat zich, als een tweede huid, rond Jeannes lichaam wikkelt, zorgt voor een kille erotiek. Maar van een vrijpartij met een machine kan je geen knusse knuffels of stomende zweetparels verwachten.

Een aantal losse eindjes beladen JUMBO met overbodige informatie. Pestkoppen uit de buurt moeten Jeannes anders-zijn benadrukken. Haar autisme wordt echter al gesuggereerd in de explosieve gesprekken met haar moeder. Bovendien maakt Noémie Merlants sterke acteerprestatie meer dan duidelijk dat Jeanne mensenschuw is. Het verschil in haar lichaamstaal wanneer ze alleen is of in de buurt van anderen, is als dag en nacht.

Wanneer het gezin in slowmotion wegrent na een huwelijksceremonie in het pretpark, blijf je op je honger zitten. De heerlijk bizarre hoogtepunten van Wittocks duik in een objectofiele droomwereld vervagen tot een conventioneel verhaal over aanvaarding. De film blijft evenwel een aanrader, al was het maar voor de surrealistische seksscène en Sam Louwycks schattige brabbelfrans.

Een interview met Zoë Wittock lees je in Filmmagie 703.

Geschreven door INGE COOLSAET

Jumbo