Interview: Felix Vanginderhuysen over jeugdfilm en het JEF festival

Het JEF Jeugdfilmfestival liep dit weekend op zijn einde. Nieuw dit jaar was de Felix Vanginderhuysen distributieprijs, die de winnaar FANNY'S JOURNEY een verdeling in de Vlaamse bioscopen verzekert. Vanginderhuysen is de medestichter-bezieler van het Europees Jeugdfilmfestival, die vorig jaar op pensioen ging. Dankzij de prijs blijft zijn naam verbonden met Jekino (nu JEF), dat een lans breekt voor het maken en distribueren van de betere kinder- en jeugdfilm in Vlaanderen. Een kort gesprek met de pionier van de kinderfilm in Vlaanderen.

Nieuw op het festival is een prijs met jouw naam, wat doet dat met een mens?

FELIX VANGINDERHUYSEN Ik kreeg het een paar maanden geleden te horen na het samengaan van JEFF, Lessen in het donker en Jekino in JEF. Dat was wel even slikken, een emotioneel moment voor mij. Het is een erkenning voor het werk dat ik veertig jaar lang heb gedaan en hoewel ik nu officieel met pensioen ben, blijf ik toch actief.

Waarom koos je destijds voor de jeugdfilm?

F. VANGINDERHUYSEN Na mijn studies in Leuven ben ik daar blijven hangen. Ik had veel contacten via mijn broer die op het RITCS zat, de filmschool in Brussel. In 1978 zochten ze iemand in het Bijzonder Tijdelijk Kader en zo kwam ik bij JEFI terecht. Het leek me de moeite om meer de nadruk te leggen op het educatieve element in films voor jongeren. Zo ontstond een filmforum gericht op kinderen en tieners. Beeldcultuur en film als onderdeel van de opvoeding zijn o zo belangrijk. Aanvankelijk huurden we de films van de distributeurs en na een vijftal jaar hebben we Jekino opgericht. In 1988 zijn we dan begonnen met onze eigen distributie.

Met al je expertise, hoe zou je een goede kinder- of jeugdfilm omschrijven?

F. VANGINDERHUYSEN Onlangs was ik in China om een lezing te geven en voor het mijn beurt was sprak een Amerikaan. Hij beweerde dat de belangrijkste punten waren: een universeel thema, een in het oog springende poster en dat de film gelukkige gezichten moet opleveren bij het verlaten van de zaal. De tekst die ik had voorbereid heb ik niet gebruikt, maar ik heb mijn visie gegeven op het verhaal van de vorige spreker. Namelijk dat ten eerste het thema beter persoonlijk kan zijn, zodat de toeschouwer zich kan inleven in het verhaal, ten tweede dat posters en gadgets weinig toevoegen aan de kwaliteit van de vertoonde film en ten derde dat de film iets dient te veranderen in het leven van de toeschouwer.

Stelde je in de loop van je carrière nieuwe tendensen vast?

F. VANGINDERHUYSEN: Halloween en Thanksgiving zijn feesten die hier vroeger niet bestonden, maar samen met de merchandising uit Amerika zijn overgewaaid. Wat kunnen we daar tegenover plaatsen? Alles gebeurt hier zo traag. Toen ik voor het eerst aan het VAF voorstelde om een scenariowedstrijd voor een jeugdfilm uit te schrijven, lachten ze dat prompt weg. Toen ze het een paar jaar geleden toch deden, waren er meteen handenvol gegadigden, die er niet alleen een leuke wedstrijd inzagen, maar ook een mogelijke toekomstige broodwinning. Het bekroonde scenario van Rosie & Moussa is nu een film, al zal het wegwerken van de opgelopen achterstand met onze buurlanden veel energie en hard werk vergen.

De Franse film FANNY'S JOURNEY van Lola Doillon won naast de Felix Vanginderhuysen distributieprijs de officiële competitieprijs van zowel de internationale professionele jury als de kinderjury van het JEF Festival.

Beeld: FANNY'S JOURNEY

Geschreven door ALFONS ENGELEN