Ida

Nog vlug geeft een novice een laatste streepje verf aan een levensgroot Christusbeeld dat in de tuin van het klooster een ereplaats krijgt. Polen, 1962. Anna, want zo heet deze toekomstige kloosterlinge, wordt door moeder-overste enkele dagen voor ze haar gelofte van armoede, kuisheid en gehoorzaamheid zal afleggen, naar haar tante gestuurd. Anna, een weeskind, stribbelt nog wat tegen – haar tante heeft haar nooit willen komen bezoeken - maar gaat op pad om dan uit de mond van haar tante een tot dan toe angstvallig verborgen gehouden familiegeheim te moeten vernemen.

Dat geheim is zo ingrijpend, zo'n shock dat het Anna's onmiddellijke toekomst op de helling zet. Anna's eerste naam blijkt bovendien Ida. Door haar tante (bijnaam Wanda-de-rode, als rabiate volksrechter (!) iemand van het verleden) wordt ze letterlijk en figuurlijk op weg geholpen om duidelijker te zien in haar verleden, met voor Polen traumatische ervaringen van de Tweede Wereldoorlog (het antisemitisme onder meer) en de naargeestige naoorlogse geschiedenis. Ook op dat vlak werkt IDA, winnaar van het London Film Festival, confronterend (“Jouw Jezus bleef niet in zijn grot maar ging naar de mensen toe!” bijt Wanda haar toe) en gaat over identiteit, afkomst en geloof.

Het gericht rondzoeken van de vrouwen wordt een ware queeste waar niemand ongeschonden uit lijkt te komen. Tegenover Wanda, een intussen weggepromoveerde openbare aanklaagster, sterk vereenzaamd en ook nog eens al haar illusies kwijt, manifesteert Ida zich eerst als een nederige kloosterzuster om zich gaandeweg te ontpoppen tot een zelfbewuste vrouw die weet wat ze wil. Diepgelovig en introvert zoals ze is begint Anna/Ida te twijfelen. Ze aarzelt, denkt diep na, ook al omdat de mooie vrouw de jazzsaxofonist van het plaatselijke dansorkest heeft leren kennen.

De in Engeland wonende Poolse filmer Pawel Pawlikowski, maker van Last Resort (2000) en My Summer of Love (2004), filmt opvallend lyrisch én in zwart-wit waardoor hij de tragiek wegtrekt uit het verhaal, uit de roadmovie en het eveneens terugplaatst in zijn sociaalhistorische context. Wars daarvan portretteert IDA een jonge vrouw die, eenmaal klaar met het verleden, hoe moeilijk dat voor haar is om te geloven, weet wat ze wil, verder kan met haar leven en zich gezwind op weg begeeft.

Geschreven door FREDDY SARTOR

Ida

12/02/2014
Regisseur: 
Genre: 
Productiejaar: 
2013
Distributeur: 
Cinéart

Media: 

Trailer: 

76aoIuBiSGA

onomatopee