High Life

Verkrachting, agressie, zelfmoord … de eerste Engelstalige film van Claire Denis schuwt geweld noch provocerende beelden. Dat lijkt verbazend, voor een film die opent met het schattige, onverstaanbare gekir van de babysittende ruimtereiziger Robert Pattinson. Maar de Franse cineast zoekt doorgaans graag de diepste kronkels van de menselijke ziel op.

Een groep gedetineerden wordt in HIGH LIFE de ruimte ingestuurd om uit te zoeken hoe uit een zwart gat energie vergaard kan worden. Met elk iets op hun kerfstok, gaande van train hopping tot kindermoord, geldt deze missie als een kwijtschelding van straf. In deze genre-overschrijdende, heerlijk bizarre film laat Denis haar uitzonderlijk observatievermogen opnieuw los op thema’s als schuld, seksualiteit en het onbekende.

Het onwezenlijk banale ruimteschip, een langwerpige, metalen kist, zet snel jaren tussen het zootje gerecycleerd menselijk (werk)tuig en de aarde. Langzaam daagt het besef dat ze niet zullen terugkeren van deze missie. Door de uitzichtloosheid en frustratie raken de gemoederen verhit en barsten uit in een climax van geweld en aardse vleselijkheid. Als goddeloze zielen en, in bepaalde scènes, als levenloze lichamen, drijven ze tussen de sterren af op de meeslepende muziek van Tindersticks (in oktober bekroond op Film Fest Gent).

Rood voor Robert, blauw voor het ruimteschip, paars voor het lab en groen voor de tuin; met het kleurenpalet en de gestileerde cinematografie van Yorick Le Saux is HIGH LIFE op zijn sensueelst. “Ooit las ik dat ik ervan hou lichamen te filmen”, zei Claire Denis over Un beau soleil intérieur in The New Yorker. “Maar nee! Als je iemand kiest, heeft die een lichaam, met voeten, handen, haar, borsten, een kont; dat maakt allemaal deel uit van wat belangrijk is.” Ze kaartte in die film op een speelse, haast vrolijke manier de zoektocht aan van een recent gescheiden vrouw naar haar seksuele en amoureuze zelve. HIGH LIFE is allesbehalve speels en vrolijk en waar Un beau soleil intérieur een onstuitbare woordenvloed op het scherm bracht, doet HIGH LIFE het met spaarzame dialogen. Het vleselijke lichaam krijgt echter eenzelfde centrale plaats toegekend. De ruimtereizigers kunnen zich in de kelders van het schip terugtrekken in een zelfreinigende ‘fuckbox’. In een zinderende scène zien we Juliette Binoche er zich volledig overgeven aan een hysterische en vrijere versie van haar personage uit Un beau soleil intérieur op een toestel dat veel weg heeft van een mechanische rodeostier.

Binoche speelt de provocerende dokter Dibs, ofte outer space sjaman of sperm. Met ambigue ethiek kwijt ze zich obsessief van haar taak, leven scheppen in de ruimte, waarvoor ze geestverdovende drugs uitdeelt aan haar mannelijke medepassagiers in ruil voor hun zaad. Dibs voortplantingsmissie lijkt tot mislukken gedoemd wanneer de foetussen de radioactiviteit niet overleven. De steeds radicalere experimenten culmineren in een aantal gestoorde, brutale scènes. Monte (Robert Pattinson) – Mr. Blue Balls voor de vrienden – is Dibs’ tegenhanger. Op het schip kan hij zichzelf heruitvinden als geheelonthouder, als een spirituele ziel in hogere sferen. Masturbatie verjaagt dan wel buitenaardse verveling, het zal hem niet helpen bij zijn zoektocht naar innerlijke rust en evenwicht. Hij brengt zijn tijd liever in de moestuin van het schip door.

De seksuele drift en haar duistere ondertoon, verweven met de gewelddadige onderdrukking van even alomtegenwoordige als afwezige machtsstructuren, zorgen voor een explosief scenario waarvan de schijnbaar willekeurige chronologie tevens zorgt voor een toepasselijke dromerige vaagheid. Ondanks het thematische gewicht gaat de film tederheid niet uit de weg. Uit de zachte band tussen de laatste overlevenden op het schip straalt warme hoop. In de hachelijke situatie en tegenover de tragiek van de menselijke nietigheid hebben ze elkaar.

Vertoningen: Cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

Geschreven door INGE COOLSAET

High Life