Good Time

Een opstoot van energie, dat kon de hoofdcompetitie in Cannes afgelopen mei wel gebruiken. De broers Safdie zorgden ervoor, aangevuurd door Robert Pattinson en de spirit van John Cassavetes. Helletocht van een nacht GOOD TIME is eigenzinnig, onafhankelijk en hyperkinetisch.

Twee gemaskerde broers, van wie één met hoorapparaat, voeren een ‘stomme’ hold-up uit. Ze spreken geen woord en communiceren enkel via haastig neergeschreven berichten. Even daarvoor had de gewelddadige en hyperactieve Connie zijn autistische broer Nick bevrijd van het goedbedoelde paternalisme van een ervaren psycholoog. Net op het ogenblik dat de explosieve situatie (“ik hou er niet van dat ze noteren wat ik zeg,” verklaart Nick met ingehouden woede, “ik hou er niet van dat ze over mij spreken in mijn afwezigheid”) ontmijnd leek. Connies plan om met de buit een nieuw leven te beginnen ontploft letterlijk in het gezicht van de broers. De roofoverval loopt fout en met kleurrijke merktekens op handen en gezicht moeten ze op de vlucht slaan. Tijdens een hyperkinetische achtervolging door een chaotisch New York raken de broers gescheiden en vliegt Nick de gevangenis in. Nog voor de ironische titel GOOD TIME oplicht, doet die arrestatie bij Connie een nieuw onzinnig en onmogelijk plan rijpen: voldoende geld verzamelen om zijn onfortuinlijke broer (via borgstelling) te bevrijden. Een nacht lang zal hij echter achter de feiten aanhollen.

Dit verhaal van twee New Yorkse broers, twee outcasts in een stedelijke hel, wordt verteld door twee andere broers, de filmmakers Josh (°1982) en Benny (°1986) Safdie. Twee New Yorkse buitenbeentjes die lak hebben aan hun hipsterimago en weigeren een creatieve knieval te doen voor multiplexgangers en mainstreamcinema. Dat leverde al weerbarstige, eigenzinnige en onsentimentele kortfilms op (Straight Hustle, Trophy Hunter), en ook documentaires (Lenny Cooke, Buttons) en speelfilms (Go Get Some Rosemary, Heaven Knows What, The Pleasure of Being Robbed). Zowel het expressionistisch realisme van de broers als hun vermogen muziek en beeld te verstrengelen (in GOOD TIME becommentarieert de muziek van Daniel Lopatin aka Oneohtrix Point Never de actie) én een intens, emotioneel ritme aan te houden vallen op. De Safdies streven authenticiteit na, zijn gefascineerd door mensen die leven in de marge en snuiven graag de sfeer van het straatleven op. Als cineasten trekken ze de lijn door van beroemde stadsgenoten zoals Shirley Clarke, John Cassavetes, Sidney Lumet en Martin Scorsese.

De neonoir GOOD TIME is hun eerste echte genrefilm en herinnert aan Scorsese’s helletochten Taxi Driver en After Hours, Lumets tragische misdaaddrama Dog Day Afternoon en Jerry Schatzbergs sombere groepsportret The Panic in Needle Park. Het gebeuren speelt zich af in een nacht en volgt een gewetenloze crimineel – maar ook liefhebbende broer – die in een neerwaartse spiraal van waanzin en blind fysiek geweld belandt wanneer zijn drang om zijn fout (hij heeft zijn broer meegesleept in de misdaad) te herstellen even wanhopig als krankzinnig blijkt. Robert Pattinson is briljant als de schoft en eenzaat Connie, een door isolement in zijn eigen hoofd levende man die het onderscheid tussen fantasie en werkelijkheid niet meer maakt. Net zoals zijn broer Nick (gespeeld door Benny Safdie) leeft hij vooral instinctief en emotioneel. Niet gehinderd door empathie of moraliteit gebruikt (lees: misbruikt) hij zowel zijn naïeve gelegenheidspartner Ray als de verveelde adolescente Crystal. Toch zijn de Safdies niet echt geïnteresseerd in de botsing tussen moreel en immoreel gedrag, maar wel in het tonen van omstandigheden waarin monsterlijkheid ontstaat. Connie is een wraakengel die zich beschermengel waant en het is die illusie die GOOD TIME evoceert. In deze in een nachtelijk neon-universum van verlaten straten en pretparken spelende film over verbeelding, kijken, bewakingscamera’s en cinema zit geen greintje nostalgie. Zelfs geen spatje melancholie. Wel de geest van een vergeten cinema, daterend uit een tijd waarin onafhankelijkheid nog een spirit en geen label was.

Vertoningen: Cinenews.be

Meer reviews, portretten, themastukken en interviews vind je in ons maandelijkse filmmagazine, te bestellen met een mailtje naar info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten, of maandelijks in uw bus via een abonnement.

Geschreven door IVO DE KOCK

Good Time

18/10/2017
Muziek: 
Genre: 
Productiejaar: 
2017
Distributeur: 
Cinéart

Media: