Ghost in the Shell

Hergeboorte is en blijft essentieel in het Ghost in the Shell-universum. Rupert Sanders (Snow White and the Huntsman) opent zijn live-actionadaptatie met een staaltje immersieve cinema: traag opgebouwd, primair kleurengebruik, indringende ademstoten … Het is de fascinerende geboorte van een nieuwe soort: Scarlett Johansson als de cyborgstrijder Major.

De keuze voor die blanke, Amerikaanse superster deed deining ontstaan omwille van de zogenaamde whitewashing. Ondertussen heeft Mamoru Oshii, regisseur van de animeklassieker, al laten weten zich net prima te kunnen vinden in die beslissing omdat Major nu eenmaal een cyborg is, en dus geen nationaliteit of (menselijke) huidskleur heeft. Enkele recente rollen van Johansson lijken wel het pad geëffend te hebben. De fysieke strapatsen van de wat machinale actiester in een film als Lucy (2014) en het buitenaardse stoïcisme uit Under the Skin (2013) lijken te reïncarneren in de even hoekige als gracieuze bewegingen van de cyborgsoldaat. De aandacht voor de fysieke verschijning van Johansson, met de diepduikscènes als iconisch voorbeeld, geeft gestalte aan de door oorspronkelijk auteur Masamune Shirow uitgetekende discussie over de verhouding tussen lichaam en geest in digitale tijden. De onttakeling van haar lichaam werkt een morele bewustwording in de hand. De fascinatie voor gerobotiseerde vrouwen en hun potentieel ontregelende effecten is ook niet nieuw, kijk maar naar oerandroïde Maria uit Fritz Langs klassieker Metropolis (1927), waarin toen al de heersende orde van de mensenmaatschappij op de helling werd gezet. In een wereld die afscheid neemt van fysieke dragers – al verbeeld in de manga uit de jaren 80 – zet GHOST IN THE SHELL in op emotionele aantrekkingskracht, een band tussen moeder en dochter, tussen cyborg 1.0 en cyborg 2.0. Zowel conceptueel als esthetisch intrigeert de uit verschillende manga- en verfilmde bronnen samengestelde uitdager Kuze minder dan de booswicht Puppet Master uit de eerste verfilming. Dat personage laat GHOST IN THE SHELL wel toe om de focus te verschuiven van de filosofische onderbouw naar de karakteriële ontwikkeling van de personages, en dan vooral de Major. Zij, eerst een uiterst doeltreffend wapen, kan geleidelijk aan haar naam Motoko Kusanagi aannemen en vrouw, of cyborg, worden.

De vertoningen van GHOST IN THE SHELL vind je bij Cinenews.

Ghost in the Shell

29/03/2017