Filmsetbezoek: Dorothée Van Den Berghe over Rosie & Moussa

Heb je in Molenbeek rondgelopen en ben je een bende opgewekte kinderen verkleed als bijtjes en vlinders tegengekomen, dan was je vast niet ver van de Vaartkapoen. Daar werd een deel van de jeugdfilm ROSIE & MOUSSA opgenomen met heel wat figuranten, zowel ouders als kinderen.

Je vraagt je af hoe de twee hoofdacteurs, de youngsters Savannah Vandendriessche als Rosie en Imad Borji als Moussa, de continue aandacht en instructies volhielden. De vrolijke en geanimeerde set zal daar zeker bij geholpen hebben en die zorgde er ook voor dat zelfs onder tijdsdruk en op een regenachtige woensdag iedereen met een glimlach bleef doorwerken. Tussen al dat jonge acteertalent spelen ook Ruth Beeckmans als de mama van Rosie en Mourade Zeguendi als oom Ibrahim een niet onbelangrijke rol in deze interculturele familiefilm.

Het succesvolle jeugdboek ROSIE & MOUSSA, geschreven door Michael de Cock en geïllustreerd door Judith Vanistendael, wordt verfilmd door Dorothée Van Den Berghe. Haar twee voorgaande langspeelfilms, waarbij ze zowel scenariste als regisseur was, zijn Meisje en het deels autobiografische My Queen Karo. ROSIE & MOUSSA speelt zich af in Brussel met als bedoeling Molenbeek in een ander daglicht te stellen dan dat van een “hellhole”, maar ook de sterke band, de liefdesband zelfs tussen verschillende culturen te benadrukken. Van Den Berghe maakte even tijd voor ons om meer uitleg te geven over haar adaptatie van ROSIE & MOUSSA.

Waar gaat de film over?

DOROTHÉE VAN DEN BERGHE: ROSIE & MOUSSA vertelt het verhaal van een meisje dat met haar moeder verhuist nadat er iets is gebeurd waarvan Rosie niet weet wat. Ze trekt van een iets chiquere wijk naar een appartementsblok in Molenbeek. Gaandeweg komt ze erachter dat haar vader in de cel zit en dat haar moeder dat al die tijd voor haar heeft verzwegen omdat ze haar kind wou beschermen. Je kunt natuurlijk niets verzwijgen voor een kind, dus Rosie komt er zelf achter en ze wil op zoek gaan naar haar vader, samen met haar nieuwe vriendje Moussa.

Waarom heb je net voor dat verhaal gekozen?

D. VAN DEN BERGHE: Ik heb het boek van Michael de Cock en Judith Vanistendael gelezen en was enorm onder de indruk, omdat ze enerzijds het verhaal vertellen van de kinderen zelf. Anderzijds is het ook een verhaal dat gaat over gebroken gezinnen en complexe volwassenenproblemen. Het mooie eraan is dat het niet alleen een kinderlijk verhaal is. Het gaat over problemen waar een kind vandaag ook mee kan worden geconfronteerd: gebroken gezinnen, en dan is er nog de multiculturaliteit … Dat trok mij enorm aan in de boeken, omdat het iets is waar niet al te veel kinderfilms het tot nu toe over hebben. We hebben in België tot nu toe niet echt de traditie om dat soort films te maken. In meer noordelijke landen wel, zij staan op dat vlak veel verder. Daarom vond ik dit verhaal zo uniek voor België.

Afbeeldingsresultaat voor rosie en moussa boek Illustratie van Judith Vanistendael in het boek 'Rosie en Moussa'  van Michael de Cock

Spelen Brussel en meer specifiek Molenbeek een belangrijke rol in de film?

D. VAN DEN BERGHE: Brussel wordt op zo’n manier in beeld gebracht dat het voor heel veel kinderen herkenbaar is. Voor kinderen bestaat de wereld uit vijf straten, maar hier maken ze dus een grote reis naar de andere kant van Brussel. Zo’n appartementsgebouw is voor vele kinderen heel herkenbaar, is eigenlijk een micro-wereldje.  Molenbeek is een belangrijke factor; we filmen er een hele tijd, Moussa is trouwens ook van Molenbeek.

Mogen we vermoeden dat het een moderne versie van Romeo en Julia in Brussel wordt?

D. VAN DEN BERGHE: Niet echt. Het is veeleer een verhaal over vriendschap, geen liefdesverhaal, over kinderen die de problemen van volwassenen zien en ondervinden en die daar samen een wereld rond proberen te creëren. De eerste twinkelingen van liefde zitten er wel in, maar een echt liefdesverhaal zou ik het niet noemen.

Is er een bepaald thema dat je wil meegeven aan kinderen?

D. VAN DEN BERGHE: Ik vind het belangrijk dat kinderfilms complexere verhalen vertellen. Dat ze gaan over dingen waar kinderen in het dagelijkse leven mee worden geconfronteerd. Een vriendschap van een meisje dat uit een totaal andere wereld komt met Moussa, die van Marokkaanse origine is. In eerste instantie vinden ze elkaar niet helemaal, maar toch onstaat er ondanks de verschillen een vriendschap. Het is belangrijk dat vandaag te vertellen. Ook omdat je door de ogen van Rosie de wereld van Moussa ontdekt en vice versa. Rosie woont alleen met haar moeder. Dat merkt Moussa en Rosie ziet bij Moussa een heel gewoon gezin. Die verschillen, hoe kinderen daarmee in aanraking komen en hoe ze in elkaar kamers binnenkomen, geeft een mooie inkijk in hun dagelijkse leven.

Hoe en waar heb je je hoofdacteurs gevonden?

D. VAN DEN BERGHE: Een jaar lang heb ik gecast omdat het verhaal echt door de kinderen wordt gedragen. Matcht, klopt de cast niet dan doe ik het verhaal gewoon onrecht aan. Ik heb ook gezocht naar kinderen die zowel fysiek als mentaal heel ver uit elkaar lagen en ik heb daarom gekozen voor streetcasting. We hebben een jaar lang workshops gedaan in Molenbeek met kinderen die daar wonen, maar ook van erbuiten. We hebben de Rosies met de Moussa’s laten spelen om te zien wat eruit zou komen. We hebben tal van combinaties gemaakt van verschillende Rosies en Moussa’s. We zochten naar de meest interessante combinatie en ook wel de minst voor de hand liggende. Eigenlijk heb ik geprobeerd om aan anticasting te doen, iets wat je niet zou verwachten. Het heeft dus een jaar geduurd om het vertrouwen van de kinderen te winnen en omgekeerd, om te zien of ze dat zouden aankunnen. Dat blijkt nu heel goed te lukken. Daarvoor hadden we wel dat contact nodig van een jaar en die speurtocht.

Beeld boven: Savannah Vandendriessche, Dorothée Van Den Berghe en Imad Borji op de set. Copyright: Thomas Dhanens.

ROSIE EN MOUSSA verschijnt najaar 2018 in de zalen. In het septembernummer van Filmmagie verzorgde distributeur JEF een interview met Dorothée Van Den Berghe, Michael de Cock, Savannah Vandendriessche en Imad Borji. Bestel het nummer door te mailen naar info@filmmagie.be, of koop het in een van onze verkooppunten

Geschreven door NINA POELS

Jekino