Dogman

Regisseur Matteo Garrone, bekend van de donkere misdaadfilm 'Gomorrah', focust in DOGMAN opnieuw op de kleine man die het slachtoffer wordt van de grote, boze reuzen. Letterlijk een kleine man, maar vooral een groot acteur, is Marcello Fonte, die voor zijn interpretatie van hondenverzorger Marcello in Cannes de prijs kreeg voor Beste Acteur.

Marcello heeft in een onooglijk, uitgeleefd, grauw en anoniem kustplaatsje, Villaggio Coppola, op 40 kilometer van Napels, een hondenzaak waar hij honden coiffeert, onderdak geeft en verzorgt. Behalve de intense zorg voor deze dieren, groot en klein, en zijn liefde voor zijn dochter, wil Marcello in deze kleine gemeenschap per se ook de vriend van iedereen zijn. Speelt hier onbewust zijn overlevingsinstinct? Maar ineens staat Simoncino voor de deur: een hondsbrutale kolos, pas vrij uit de gevangenis, hij wil dringend een portie drugs. En hij komt bij zijn leverancier aankloppen. Marcello wil eigenlijk niet, maar doet het toch maar. En dreigt zich om de lieve vrede daarna als Simoncino's schoothondje te gaan gedragen, hoewel ...

Marcello vermag niets tegen de brute kracht van de reus, die hoe langer hoe meer alles en iedereen daar gaat terroriseren. Regisseur en scenarist Matteo Garrone’s uitgesproken sympathie voor deze kleine man is heel bijzonder. Acteur Marcello Fonte etaleert Marcello’s naïeve, zachte kant zonder dat hij in zijn ziel laat kijken; in zijn gemeenschap is hij een figuur, een allemansvriend. Maar door de keuze(s) die hij maakt, zal hij zijn onschuld verliezen. Marcello geeft gestalte en een gezicht aan een Italië dat stilaan aan het verdwijnen is. Zelf geeft Garrone voor DOGMAN vreemd genoeg als genre ‘stadswestern’ op. Het brutale realisme, de elegante, sfeervolle, maar sombere fotografie en de unieke locatie – de uitzichtloosheid van het platteland in het zuiden van Italië – leunen veeleer aan bij de Italiaanse volksfilm (niet zelden met tragische afloop) én bij de sociale fabel: mensen hebben het niet breed, maar kunnen hun geluk niet op met dank aan familie en vrienden. Filmmaker Garrone mixt in DOGMAN, vaag geïnspireerd op een fait divers uit 1988, de thema's van twee van zijn beste films met elkaar: L’imbalsamatore (2002) en Gomorra (2008), films gelinkt aan het maffiose misdaadsyndicaat. En Marcello? Is hij de roepende in een woestijn? Zo lijkt het wel. Of haalt het gevoel van bevrijding het uiteindelijk?

Lees hier ons interview met Marcello Fonte, hoofdacteur en prijswinnaar voor Beste Acteur op Festival de Cannes 2018.

Geschreven door FREDDY SARTOR

Dogman