De Verbouwing

Je zou kunnen denken dat plastisch chirurg Tessa het allemaal mooi voor elkaar heeft: een eigen kliniek waar ze ook operaties kan uitvoeren, een man die zelf het huis wil verbouwen, een intelligente zoon...

Maar behalve Tessa’s praktijk blijkt het allemaal nogal tegen te vallen. Puberzoon Tom verklaart in een behoorlijk gekunstelde voice-over hoe hij zijn ouders haat, en waarom. Vader Rogier lijdt aan een depressie, drinkt en heeft het huis omgevormd tot een bouwwerf met de hulp van een zogenaamde holistische aannemer – natuurlijk schiet het werk niet op met een kaalgeschoren aannemer die op een ligfiets rijdt, lijken de filmmakers te suggereren. Gelukkig (zo lijkt het) komt Tessa een oude vlam van haar tegen, Johan, die ook aannemer is, en haar wel even zal helpen.

Waar in de karaktertekening van het begin de clichés zich opstapelden (de intelligente maar lastige puber met een afkeer van gezag, de drinkende depressieveling die zijn vrouw voortdurend moreel chanteert en niks afmaakt, de geitenwollensokkenaannemer, de stuntelige manier waarop Tessa’s bescheiden verleidingspoging in beeld is gezet die eerste keer dat ze Johan terugziet) wordt het verhaal hier totaal ongeloofwaardig. Dat Johan er een dubbele agenda op na houdt, heeft de kijker meteen al door, hoewel zijn snode plannen zelf een beetje onverwachts komen omdat ze zo hard ‘broodje aap’! schreeuwen. Dat Tessa (van wie we zouden mogen aannemen dat ze een intelligente vrouw is) zo blind in zijn val trapt, daar kunnen we helemaal niet bij.

DE VERBOUWING is gebaseerd op een thriller van Saskia Noort, de derde die verfilmd is. Regisseur Will Koopman heeft ook Terug naar de kust in de bioscopen gebracht (het was haar debuut), maar deze film moest heel anders worden, met een broeierige sfeer (jammer, de pogingen om herinneringen aan Body Heat op te roepen werken vooral op de lachspieren). Koopman houdt van de boeken van Saskia Noort, omdat die nooit louter thriller zijn. “Terug naar de kust ging meer over zusterhaat dan over moord, en bij de DE VERBOUWING gaat het inderdaad zeker ook over een slecht huwelijk, en over hoe je als vrouw meer bezig kunt zijn met je carrière dan met je kinderen.” Tja. Een beetje ouderwets, in deze tijden, net als het idee dat iemand als Tessa meteen als een blok valt voor de eerste man die zich aandient als stoere redder.

Deugt er dan helemaal niets aan deze film? Jawel. We hebben een behoorlijk vreugdevol moment beleefd toen Gene Bervoets ineens verscheen als maffioso die verzot is op voluptueuze jonge vrouwen. Of u alleen daarvoor naar de bioscoop moet gaan, is natuurlijk een andere vraag.

Geschreven door EVELIEN VAN VESSEM

De Verbouwing

12/09/2012