Alien: Covenant

Deze sequel op 'Prometheus' begint met een gesprek tussen de synthetische mens David (Michael Fassbender) en zijn vader – zijn schepper – Peter Weyland (Guy Pearce) in een witte ruimte met een panoramisch uitzicht op een brok ongerepte natuur. In de verder kaal aangeklede ruimte zien we de David van Michelangelo, 'De Geboorte van Piero della Francesca', een Steinbach-concertvleugel waarop David een fragment uit 'Das Rheingold' van Richard Wagner speelt en verder nog een designstoel en het salontafeltje van Eileen Gray. Het gesprek gaat over sterven, macht en creëren, over de vergankelijkheid van de mens en het eeuwige leven van de robot.

Ridley Scott geeft sinds Prometheus de Alien-franchise een metafysische draai, maar verwacht geen zware filosofische vraagstukken: het blijft tenslotte entertainment. Bovenstaande inleiding speelt zich af voor de feiten in Prometheus, want David is de robot die de bemanning van de Prometheus vergezelde. In COVENANT heet de synthetische mens Walter (Michael Fassbender in een dubbelrol). Hij maakt deel uit van een groep die uitgezonden is om een kolonie te stichten op de planeet Origae-6. Maar de tocht wordt onderbroken door een technisch defect veroorzaakt door een schokgolf. Tegelijk wordt een signaal van een nog onbekende, levensvatbare planeet opgevangen – die waar David en Elizabeth Shaw (in de finale van Prometheus) met het ruimteschip van de zogenaamde Engineers koers naar hebben gezet.

Deze planeet van de ‘scheppers’ (de Engineers, die de mens hebben geschapen – zoals onthuld in Prometheus) is niet zo levensvriendelijk als aanvankelijk werd gedacht en al snel grijpt het onheil om zich heen. David brengt echter wat rest van de bemanning in veiligheid. Hoe het David en Elizabeth verging, hoe het duo op de planeet van de Engineers belandde, ziet u in de op het internet vrijgegeven proloog (ALIEN: COVENANT – Prologue: The Crossing). Een introductie op de bemanning van het Covenant team krijgt u in ALIEN: COVENANT – Prologue: The Last Supper.

Ridley Scott grabbelt voor deze sequel op de Alien prequelreeks gretig uit zijn origineel uit 1979. De soundtrack is een kopie van Jerry Goldsmiths muziek voor Alien, de titelsequentie is identiek. COVENANT zit vol knipoogjes naar de film die Scott en H.R. Giger destijds aanzien bezorgde, bevat enkele flinke actiescènes, maar is tegelijk wat voorspelbaar. Who cares? Hoeveel variaties op een thema kun je uiteindelijk verzinnen? COVENANT voldoet aan de verwachtingen.

Ridley Scott is een estheet. Ogenschijnlijk alledaagse en banale details en voorwerpen dragen bij tot een herkenbare realiteit in een futuristische wereld, de geschilderde aftakeling (zoals de met mos beklede gangen) oogt donker en pittoresk, de stad van de Engineers is indrukwekkend, de actiescènes zijn snedig en minutieus opgebouwd, huivereffecten zijn bijwijlen speels en de horror, tja ... de horror is bloederig. Scott voert tevens een fragment uit Percy Shelleys sonnet 'Ozymandias' op en COVENANT lijkt een futuristische variant op Frankenstein; or, The Modern Prometheus van Mary Shelley. Niet gratuit. Want is de Griekse Titaan Prometheus niet de schepper van de mens, die hen ook vuur bracht (en daardoor werd verstoten door Zeus) en symbool staat voor techniek, uitvindingen en vooruitgang? Dit scheppingsverhaal (zoals hierboven vermeld, gaat deze horror-scifi over creëren) haalt via het citeren van Ozymandias tegelijk het verval aan, de ondergang van macht en van grote Rijken (het fragment van Wagner is hier ook geen toeval), die vergaan in vergetelheid. In COVENANT is de schepper meedogenloos, schrander, bespeelt hij een blokfluit (een knipoog naar James Whales Frankenstein) en heeft hij slechts één doel voor ogen: zijn creatie veiligstellen en zorgen dat er eindeloos wordt voortgebracht. De vrucht van een schepping rebelleert. Zoals een kind tegen zijn ouders. Zoals Prometheus tegen Zeus. In ALIEN: COVENANT is deze subtekst een mes dat aan twee kanten snijdt.

De vertoningen van ALIEN: COVENANT vind je terug op cinenews.be.

Lees het achtergrondstuk over Alien-ontwerper H.R. Giger in het laatste nummer van Filmmagie (FM 676), te bestellen via info@filmmagie.be

Geschreven door PIET GOETHALS

Alien: Covenant

17/05/2017
Regisseur: 
Muziek: 
Productiejaar: 
2017
Distributeur: 
20th Century Fox

Media: