Warsaw Film Festival: voorbeschouwing

Warsaw Film Festival houdt zijn 33ste editie van 13 tot 22 oktober 2017. Een festival met oog voor talent: in het verleden verwelkomde het verschillende grote filmmakers vóór hun internationale doorbraak. Zullen Yusup Razykov, Joan Chemla of Andrzej Jakimowski binnenkort Mungiu, Pawlikowski en Farhadi vergezellen in de lijst waarmee WFF pronkt?

Al krijgt WFF internationaal minder aandacht dan de festivals in Cannes, Berlijn en Venetië, het behoort tot dezelfde groep van 47 filmfestivals erkend door FIAP (International Federation of Film Producers Associations). Bij de bekende festivals kunnen we er op voorhand al van uitgaan dat verschillende films - zeker die in hoofdcompetitie - een Belgische verdeler zullen vinden. Grote festivals dingen namelijk ook naar grote namen, filmmakers die zich al bewezen hebben (Cannes 2017 bracht Haneke, Sofia Coppola, Haynes, Ozon etc.). Niet zo voor WFF, dat met minder bekende namen komt, maar met naar eigen zeggen even groot talent. Het jammere is dat je als Belg haast op het festival aanwezig moet zijn om nog maar van de films te horen, laat staan ze te kunnen bekijken. Filmmagie zal verslag uitbrengen over de hoofdcompetitie. Naast de 15 internationale films in wereldpremière heeft het festival een competitie voor beginnende filmmakers ('Competition 1-2') en een 'Free Spirit'-competitie voor vernieuwende films, vergelijkbaar met Un Certain Regard in Cannes, Panorama op de Berlinale en Orizzonti in Venetië. Er is ook een documentaire-  en kortfilmcompetitie. 

Het festival opent (zoals Film Fest Gent op dinsdag) met werk van eigen bodem: ONCE UPON A TIME IN NOVEMBER van Andrzej Jakimowski. Zijn vorige film, Imagine, ging in wereldpremière op TIFF 2012 en won op Warsaw Film Festival de prijs voor Beste Regie en de publieksprijs. ONCE UPON A TIME IN NOVEMBER lijkt geen sprookje, maar een tragisch, grauw portret over de sociale onrust gekoppeld aan het huidige rechtse (huisvestings)beleid in Polen. Een jonge man haalt zijn moeder uit een schuurtje ergens aan de rand van Warsaw, waar ze slaapt sinds ze uit haar appartement werd gezet. Een zoektocht naar een warm huis begint, waarbij vooral de hond (en beste vriend) van de moeder meermaals een probleem vormt. Niet alleen een schrijnend portret over een sociale wantoestand, maar ook over een moeder-zoonrelatie. Het verhaal wordt levensecht door een reconstructie van het geweld dat losbarstte van rechts-nationalistische kant tijdens de jaarlijkse onafhankelijkheidsmars in 2013. De reconstructie wordt aangevuld met archiefmateriaal. 

De andere Poolse films in hoofdcompetitie zijn BEYOND WORDS (van Urszula Antoniak, die studeerde aan de Nederlandse Filmacademie) en BE PREPARED (Robert Glinski). Over deze en de andere 12 films in de internationale competitie volgen verslagen tijdens het festival, maar we lijsten ze alvast voor u op:

IF YOU SAW HIS HEART (Joan Chemla, Frankrijk)
A BALKAN NOIR (Drazen Kuljanin, Zweden) 
THE CONFESSION (Zaza Urushadze, Georgië/Estland)
THE ANNIVERSARY (Dan Chisu, Roemenië)
THE MINER (Hanna Slak, Slovenië/Kroatië)
SELLA TURCICA (Yusup Razykov, Rusland)
THE BOMB (Ralston Gonzales Jover, Filipijnen)
BOARDING PASS (Mehdi Rahmani, Iran)
2557 (Roderick Warich, Duitsland)
OF SKIN AND MEN (Mehdi Ben Attia, Frankrijk/Tunesië)
SIDEWAY (Tayfun Pirselimoglu, Turkije/Griekenland/Frankrijk)
TO KILL A WATERMELON (Zehao Gao, China)

Geen Belgische producties, maar ons land is toch een beetje vertegenwoordigd in Competition 1-2 door de aanwezigheid van Wim Opbrouck in de Nederlandse film VIND DIE DOMME TRUT EN GOOI HAAR IN DE RIVIER. Het verhaal is - net zoals ONCE UPON A TIME IN NOVEMBER, zien we nu al een lijn in de filmkeuzes? - erg tragisch en waargebeurd. Een 15-jarige jongen werkt in de illegale puppykwekerij van zijn vader (Wim Opbrouck) en filmt op een dag zijn zusje terwijl ze een puppy verdrinkt. De rake filmtitel komt van een internetpost van de actiegroep die tot stand kwam uit verontwaardiging over het filmpje. Regisseur Ben Brand kreeg voor zijn film op het Nederlands Film Festival een speciale vermelding. “De maker neemt ons met zijn sprankelende en authentieke milieuschets op een filmische manier mee in een wereld die wij niet kenden en die ons van begin tot eind bleef verrassen”, zo zei de jury daar. Benieuwd wat de film hier teweeg zal brengen. 

Beeld: ONCE UPON A TIME IN NOVEMBER

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS