IFFR dag 6: Het festival is precies één week oud

Rotterdam. MONSIEUR LAZHAR van de Canadese filmer Philippe Falardeau, samen met A Separation van Asghar Farhadi, de grootste concurrent voor Rundskop eind deze maand bij de Oscaruitreiking in de categorie Beste Niet-Engelstalige Film, prijkt op nummer één van de publieksenquête in Rotterdam, voor docu BACK TO THE SQUARE en I’M STILL ALIVE. Komt MONSIEUR LAZHAR in België de 7de maart in de bioscoop dan is de release van Rundskop in de USA (LA en New York) - met als titel Bullhead - vervroegd naar 17 februari.

Uit het gigantische aanbod in Rotterdam toch nog enkele flinke aanraders gesprokkeld. Zoals GUI LAI DE REN (Terug naar Birma) waarin een uit Taiwan naar Birma teruggekeerde ontwortelde Wang Xing-hong paniekerig naar werk op zoek is om te kunnen overleven. Dat plaatst filmer Midi Z tegenover vrienden van hem die wat graag naar het buitenland zouden willen om daar ‘rijk’ te worden. Daaruit mag blijken dat leven in een vertrouwde omgeving, ondanks latente armoe, beter is dan, weggerukt, in rijkdom te vertoeven. Met zoveel woorden wordt dat evenwel nooit gezegd. Of het drama van elke migrant ten voeten uit. Wanneer Wang na 12 jaar eindelijk zijn moeder terugziet is het eerste wat zij vraagt: “Heb je eten?”

Met NOW FORAGER: A FILM ABOUT LOVE & FUNGI (foto) zijn Jason Cortlund & Julia Halperin niet aan hun proefstuk toe, te merken aan de strakke regie, economische camerastandpunten en vlotte verhaallijn. De prettige langspeelfilm over zelfredzaamheid in de wildernis onder meer en de 1001 toepassingen van wilde paddestoelen allerhande is niet alleen leerzaam maar vooral ook onderhoudend.

Een familie zoals een land: Finlands pijnlijke pad naar onafhankelijkheid, de ontwikkeling van arm ruraal land tot een liberale natie gezien doorheen drie generaties van de familie Aho. Toen Sibelius het drukke Helsinki de rug toekeerde en zich op het platteland ging vestigen vond hij een stek naast de familie Aho. Een artistieke familie dankzij vader, een bekend schrijver, moeder, een gewaardeerde schilder, en zoon en dochter die met allerlei moderne visuele kunstvormen experimenteerden. “Het is belangrijk dat vrouwen fotograferen. Ze staan dichter bij het leven dan mannen.” Een quote van dochter Claire. En zo zitten er wel meer in de sprankelende documentaire SPLINTERS van Peter von Bagh. Als filmmaker in focus is hij bekend om zijn oerdegelijke portretten. SPLINTERS vormt daar geen uitzondering op.

http://www.filmfestivalrotterdam.com/nl/

ZENO CORNELIS

Geschreven door