Graag meer ‘kortfilms’ op (palmares van) IKL

DOWNSIDE UP van Peter Ghesquière is de grote winnaar geworden van de 22ste editie van het Internationaal Kortfilmfestival Leuven (IKL). Behalve de Publieksprijs sleepte DOWNSIDE UP eerder ook al de Humo Award in de wacht.

In DOWNSIDE UP schetst Ghesquière – met dank aan de acteurs van Theater Stap – een vrolijke wereld waarin iedereen het syndroom van Down heeft tot er een jongetje wordt geboren dat heel anders is ... Een geestige film die het heeft over tot wat andersvaliden allemaal in staat zijn en die uiteindelijk ook een actuele ethische vraag oppert. Ghesquière, ooit met zijn eindexamenfilm aan het Ritcs, Schijn van de maan, geselecteerd voor de kortfilmcompetitie op het Filmfestival van Cannes, is al zeker van vertoning van zijn film op Canvas. Op het IKL werd overigens bekend gemaakt dat er voortaan elke zaterdagavond vóór de lange speelfilm op Canvas een korte film zal worden geprogrammeerd.

De internationale jury van de Vlaamse competitie lauwerde HAMPI van Pim Algoed, een bijna ontsporend verlorenzoon-verhaaltje dat heel slecht dreigt af te lopen. Ook al beklemtoonde de jury dat ze koos voor het meest narratieve verhaal, toch waren enkele andere films gaver, meer voldragen en ook meer kortfilm, zoals SEULE À SEULE waarin Laura Van Haecke de kijker voortdurend op het verkeerde been zet, het met veel zin voor nuance geacteerde NYMPHET van Laura Hermanides – goed voor een speciale vermelding van deze jury, toch wel – , het bijzonder sfeervolle en ingehouden SWEET DUMPLINGS van Lai Kin Chang en het knappe pleidooi voor het aanvaarden van ‘anders zijn’ DAG VREEMDE MAN van Anthony Schatteman.

Mogen we daarom pleiten voor meer echte korte films in de selectie én op de palmares (en minder minispeelfilms) en mogen er ook eens vrouwen winnen!

Na aan het feest te zijn geweest op het Filmfestival van Gent mocht BOI van Anthony Nti ook in Leuven met twee prijzen naar huis: de debuutprijs van de internationale jury en de filmpersprijs. BOI is een amorele vertelling over hoe twee Bulgaarse tienerjongens pogen te overleven door iedereen op te lichten.

Als beste animatiefilm koos het publiek in Leuven voor NO OFFENSE van Kris Borghs, eerder ook al goed voor de Ensor als beste korte animatiefilm. Het idee voor NO OFFENSE, een satire op cartoonisten en het over de hekel halen van religies, dateert al van vijf jaar geleden.

De Europese jury koos als beste film voor THE HUNCHBACK van Gabriel Abrantes en Ben Rivers. Terwijl het publiek koos voor het griezelige 90 GRAD NORD van Detsky Graffam.

Beeld: Still uit Downside Up

Geschreven door FREDDY SARTOR