Filmmagie op setbezoek: Het Vonnis

De eerste lentezon heeft zich eindelijk vertoond en mondjesmaat doemen de eerste rokjes, topjes, t-shirts en vooral zonnebrillen op. Hier heeft Vlaanderen naar uitgekeken. Met HET VONNIS, zijn nieuwe, controversiële film, maakt Jan Verheyen het dozijn aantal gemaakte films vol. Het zou de eerste Vlaamse rechtbankthriller ooit (met onder andere Koen De Bouw, Veerle Baetens, Vic de Wachter en Johan Leysen) moeten worden, gerechtfilms zoals ‘Dilemma’ van Freddy Coppens en ‘Mijn vriend’ van Fons Rademakers gemakkelijkheidshalve even buiten beschouwing gelaten.

Zijn verontwaardiging voor de talloze procedurefouten bij justitie die (te) vaak in het nieuws halen gaf de aanzet tot deze film. Verheyen schreef zelf het scenario na heel wat research. Hij heeft met alle partijen gesproken over de problematiek om de kijker een genuanceerd oordeel te kunnen laten vellen. “Ik reik enkele dingen aan en de bedoeling is dat er achteraf pittige discussies ontstaan”, aldus de regisseur. De productie is in handen van Peter Bouckaert van Eyeworks.

Luc Segers (Koen De Bouw) is ooggetuige van de brutale roofoverval op zijn vrouw. Hijzelf krijgt ook een flink pak slaag. Om het leed nog groter te maken, wordt de moordenaar evenwel vrijgelaten wegens een …procedurefout. Luc laat het hier niet bij en begint zelf uit frustratie en pure verontwaardiging een klopjacht tot hij uiteindelijk zelf voor de rechter zal moeten verschijnen….

Al op 11 februari zijn de opnames begonnen in Gent om daarna even in het Brusselse neer te strijken. Wij hadden de eer om op de eerste warme dag van het jaar getuige te zijn van een van de buitenopnames in Merksem. De scène waarbij de speciale eenheid van de politie Kenny de Groot ontdekt en arresteert, nadat hij eerst probeert te vluchten.

Het POSA-team van de Federale Politie zal iets minder blij zijn geweest, want zij moesten in volledige uitrusting – inclusief bivakmuts en helm – Kenny De Groot (Hendrik Aerts) pogen in te sluiten en hem arresteren. ’s Morgens is de vluchtscène al ingeblikt op het dak van een verlaten garage in de Merksemse straten. Bij de eerste “Stilte alsjeblieft, geluid loopt…eeeeen actie!” kwam de speciale eenheid van twee kanten op de garagedeur afgelopen. Dat hebben ze nog een paar keer moeten overdoen. Wij begonnen er spontaan van te zweten, maar zij bleven er allemaal koelbloedig onder.

Die rustige sfeer overheerste de set. Iedereen deed zijn werk, niet talmend, en professioneel. Het was verbazingwekkend hoe snel een camera aan een hoogwerker werd gemonteerd en weer gedemonteerd. Tijdens het draaien lag de cameraman plat op zijn buik om de camera te kunnen bedienen. Op de monitor zagen we een indrukwekkend overheadshot. DOP Frank Van Den Eeden, ook verantwoordelijk voor de fotografie van onder meer Kid en Dossier K., en Jan Verheyen hielden nauwlettend in de gaten dat de beelden er goed uitzagen. De weg werd zelfs nat gespoten om een mooier effect te creëren. Op de monitor zagen we de zon zijn stralen door de ramen op de weg werpen en de regisseur sloeg zelfs even in paniek: “Wat is dat? Wat doen die strepen op het beeld?” Uiteindelijk maakte het niet zoveel uit – naar onze mening gaf het net een mooi en mysterieus effect.

De bewoners vonden het filmgebeuren in hun straat in elk geval erg interessant. Vanachter een gordijn observeerde een oude man in blauw t-shirt filmregisseur Jan Verheyen, volledig starstruck. We zagen hem met grote ogen en opgewonden wijzen en denken: “Is hem dat echt? Onder mijn venster?” Zijn dochter kwam naast hem staan een leek zijn gedachten te lezen door ook mee te wijzen en met haar hoofd met een grote glimlach enthousiast te knikken. Terwijl een andere man toen hij zijn huis wilde buitengaan eerst acteur Hendrik Aerts op zijn drempel moest ontwijken.

“Dankuwel”, roept Verheyen uiteindelijk. Het shot staat erop. De volgende scène speelt zich af in de garage zelf. Er worden auto’s en moto’s verplaatst, kabels gelegd, camera’s aangevoerd enz. Wij nemen afscheid en kijken uit naar 9 oktober. Dan komt de film in de zalen.

Geschreven door ELKE RAMSDONCK & SARAH SKORIC
 
onomatopee