Film Fest Gent: er zit muziek in

Het grootste filmevenement van Vlaanderen Film Fest Gent (FFG) programmeert urgente films en dat zullen we geweten hebben. Wat FFG ook zo uniek maakt, is de bijzondere interesse voor ‘de impact van muziek op film’. Met dank aan de World Soundtrack Awards, die dit jaar al voor de 17de keer worden uitgereikt. Enkele tips voor een muzikaal parcours.

Joe Kraemer – ontdekking van 2016 – zal te gast zijn, terwijl trompettist en bandleider Terence Blanchard de eregast is. Pianist David Shire ontvangt een Lifetime Achievement Award en het concert op 18 oktober belooft, zoals elk jaar overigens, zeer de moeite te worden. Een dag later staan de Brusselse Philharmonie en het Brussels Jazz Orchestra samen op het podium om – met de nodige filmfragmenten, dat spreekt voor zich – staaltjes van hun kunnen te laten horen. Beide evenementen vinden plaats in het Gentse Capitole aan het Graaf van Vlaanderenplein.

Daarbuiten vinden gedurende de tien festivaldagen niet minder dan 5 concerten plaats in de theaterzaal van de Vooruit. Daarbij onder meer de matinee op 15 oktober om 15u, waarbij het Silent Movie Orchestra – onder leiding van de Brusselse trompettist Bart Maris – enkele Italiaanse stille animatiefilms van muziek zal voorzien. Voor wie nog geen werk van de band in huis zou hebben, is The Murder Collection (2014) een mooie compilatie. Het concert van de Italiaanse progrockers Goblin bij de vertoning van DAWN OF THE DEAD, de horrorklassieker uit 1978 van de recent overleden George A. Romero, zou een waardige muzikale festivalafsluiter zijn ... als een dag later de documentaire GRACE JONES: BLOODLIGHT AND BAMBI van de Engelse Sophie Fiennes de afterparty niet zou voorafgaan.

Wie meer over filmmuziek wil weten, kan inschrijven op het Film Music Seminar op 17 oktober tussen 9 en 16u, in de theaterzaal van de Vooruit. Het gesprek tussen gasten Joe Kraemer, David Shire, Walter Murch en Terence Blanchard wordt in goede banen geleid door KASK-docent Martine Huvenne en componist Peter Vermeersch.

Naast dat alles heeft het festival nog een selectie muziekdocumentaires en ‘muzikale’ speelfilms op het programma geplaatst:

* ENGLAND IS MINE: een gedurfd debuut van Mark Gill, want Morrissey – vertolkt door Jack Lowden – mag dan wel het onderwerp van de film zijn, op de soundtrack zijn geen nummers van The Smiths te bespeuren.

* Catherine Gund verraste in 2009 met haar documentaire over voeding What’s on Your Plate; haar nieuwste film CHAVELA over de zangeres Chavela Vargas, lesbienne en militante feministe, zou net zo goed zijn.

* Een van de grondleggers van de Krautrock, Tangerine Dream, kreeg vorig jaar de tv-film Sound from another world met uniek beeldmateriaal, die nu door de Duitse Margarete Kreuzer is herwerkt voor het grote scherm onder de titel REVOLUTION OF SOUND.

* John Scheinfeld deed in 2006 van zich spreken met The U.S. vs John Lennon en nu kijken jazzliefhebbers reikhalzend uit naar CHASING TRANE, een documentaire over de gigantische, vernieuwende saxofonist.

* 13 Jaar na Eric Clapton: Session for Robert J is de nieuwe van Japanner Stephen Nomura Schible RYUICHI SAKAMOTO: CODA in Gent al te zien twee weken voor de officiële première in Japan zelf. En de componist over wie het gaat ... kreeg vorig jaar in Gent nog een Lifetime Achievement Award. En daarmee is de muzikale cirkel rond.

Beeld: CHASING TRANE

Geschreven door ALFONS ENGELEN
 
onomatopee