De Belgische film op het BE Film Festival

Nog tot morgen woensdag is het BE Film Festival te gast in de Bozar en in de Cinemathek in Brussel. Jaco van Dormael, de peter van dit filmevenement, intussen aan zijn elfde editie toe, wou op de openingsavond kwijt: “In België is er geen filmindustrie die eenzelfde soort gestroomlijnde films uitbrengt. Dat levert atypische films op die samen een kleurig boeket diverse films vormen.” Op het BE Festival waren 40 Belgische films te zien waaronder 12 avant-premières. Daaronder onder meer KEEPER waaraan Guillaume Senez zeven jaar had gewerkt en die begin maart in de bioscoop wordt verwacht. Daarin komt de problematiek van de tienerzwangerschap aan bod want de 15-jarige Maxime, een talentrijk keeper als we zijn vader mogen geloven, maakt zijn liefje en leeftijdsgenote Mélanie zwanger. In plaats van te focussen op het piepjonge koppeltje dat de baby per se wil houden komen de relaties tussen de respectievelijke moeders en hun kind veel meer en beter uit de verf.

PARASOL (foto), vanaf half februari in de zaal, is het langspeelfilmdebut van Valéry Rosier de eerder zijn strepen verdiende in het genre van de documentaire. Dat is nu ook nog wel te zien aan zijn ensemblefilm met eenzaamheid als rode draad. Een oudere vrouw is helemaal naar Majorca gereisd om een man te ontmoeten die ze via het internet heeft leren kennen. Een man die met een toeristentreintje rondrijdt pikt zijn dochtertje op om zo opnieuw contact met zijn vrouw te kunnen krijgen. En een zwijgzame jongeman ten slotte leert een meisje kennen dat hij meeneemt (of zij hem?) naar een karaokebar... De met droge humor opgesmukte gestileerde filmstijl van Rosier leunt dicht aan bij die van Roy Andersson maar zonder het absurde van diens situatiehumor en bij de vertelkunst van Ulrich Seidl zonder diens grimmigheid. Rosiers kijk op de dingen enop zijn vereenzaamde zielen/mensen is veeleer mild-ironisch tot romantisch.

Geschreven door FREDDY SARTOR