Brussels Film Festival van start

Het Filmfestival van Cannes is nog maar net achter de rug of daar is het Filmfestival van Brussel alweer, van 5 tot 12 juni (Flagey), met als openingsfilm LA LOI DU MARCHÉ (foto) van Stéphane Brizé. In de hoofdrol speelt de in Cannes als Beste Acteur gelauwerde Vincent Lindon. Zowel de maker als de hoofdacteur zullen bij de voorstelling van de film in Brussel aanwezig zijn. Tussen LA LOI DU MARCHÉ en de slotfilm X+Y van Engelsman Morgan Matthews op 12 juni zijn er in de filmzalen van Flagey tal van vooral Europese films te zien. Hoewel aangekondigd – en pertinent aanwezig in het programma – komt de Française Juliette Binoche niet langs. Dat gemis wordt goedgemaakt door de aanwezigheid van de wat dwarse Franse filmmaker Jacques Doillon die halfweg het festival een masterclass verzorgt en tevens de retrospectieve van zijn werk in de CINEMATEK opent.

Ogenschijnlijk is er flink gesneden in het programma. De muziekdocs zoals die over Charles Bradley, LCD soundsystem en Pussy riot vorige edities zijn afwezig, doch daar staat een bescheiden maar hoogwaardig festival van speelfilms tegenover. FREE FALL van György HUKKLE Palfi, Grote Prijs van het Filmfestival van Karlovy Vary vorig jaar, hier vooral bekend als maker van (het overigens destijds in Brussel gelauwerde) Taxidermia, is een pittig sociaal drama dat begint met een vrouw die van de 8ste verdieping naar beneden springt... en de val overleeft. Op haar terugweg kan de kijker binnengluren bij de buren om de motivatie van haar daad te kunnen vatten. Veel zwarter worden ze niet meer meer gemaakt de films (of ze komen uit Griekenland. In YOU'RE UGLY TOO van Ier Mark Noonan is tijd de belangrijkste figuur, of beter het gebrek eraan. Oom Will komt vervroegd vrij om te zorgen voor zijn 11-jarig nichtje. Maar als ex-bajesklant is het niet eenvoudig om werk te vinden, noodzakelijk wel om uit de gevangenis te blijven en om het meisje te behoeden voor het weeshuis. Een parallelle verhaalstructuur die met fijne humor doorspekt is. Pool Grzegorz Jaroszuk is zonder twijfel vertrouwd met het werk van de Fin Aki Kaurismaki evenwel zonder dat zijn debuut daar echt mee kan wedijveren. Een hulpje in een fastfoodzaak en een werkloze horoscoopschrijver geven zich uit als marktexperten wat zorgt voor droogkomische verwikkelingen in KEBAB & HOROSCOPE. Veeleer zijn het fantasierijke vereenzaamde figuren, anders dan de personages die de films van bijvoorbeeld iemand zoals Roy Andersson bevolken. In competitie, het kloppende hart van het festival van Brussel, enkele indrukwekkende films. Zoals het prangende BRIDGEND bijvoorbeeld, naar de naam van een plaatsje in Zuid-Wales waar in een korte tijdspanne al 79 jongeren zelfmoord pleegden. Reden genoeg voor Deen Jeppe Ronde om er een aantal jaren te verblijven, het vertrouwen van de plaatselijke bevolking te winnen en het onderwerp te benutten voor zijn debuut. De oorzaak van die zelfdoding in het vroegere mijndorp laat zich raden, maar het apocalyptische slot waar water en vuur zich verenigen blijft op het netvlies gebrand. Gesloten mijnen als decorum leveren vaker indringende films op.

GLUCKAUF van Nederlander Remy van Heugten toont hoe werkloosheid het oorkussen van criminaliteit is. Het drama situeert zich in zuidelijk Nederlands Limburg al oogt de cast met onder anderen Johan Leysen (heerlijk in de rol van boevenbaas) en Bart Slegers (hoofdrol als werkloze kompel) behoorlijk Vlaams. Aandacht ook voor een in San Sebastian op het festival al bekroonde THE LESSON van Bulgaren Kristina Grozeva & Petar Valchanov die met de nodige tederheid lerares Engels Nadezhda portretteren. Hoe tegenslag een comfortabel leven kan overhoop halen is een leidmotief dat op een realistische manier wordt gebracht. De metamorfose die de in het nauw gedreven leerkracht ondergaat is nergens ongeloofwaardig maar wekt wel sympathie op. Buiten competitie is er nog heel wat fraais te zien van bekende filmmakers zoals 1001 GRAMS (Bent Hamer), THE PRESIDENT (Mohsen Makhmalbaf) of WONDROUS BOCCACCIO (Paolo & Vittorio Taviani), een voorstelling van Oscarwinnaar IDA (Pawel Pawlikowski) voor slechtzienden en LES OISEAUX DE PASSAGE (ook bekend als Piepkuikens) van Olivier Ringer voor kinderen, hoewel ouders er goed aan doen om deze vreemdsoortige roadmovie ook mee te bekijken. Daarenboven niet minder dan drie programma's met Belgische kortfilms – een vaak over het hoofd geziene manier van filmmaken, zeker voor jonge filmmakers aan het begin van hun carrière – herbergt 17 korte films.

Traditiegetrouw wordt elke avond in open lucht gratis een recente film van eigen bodem geprojecteerd zoals DEUX JOURS, UNE NUIT van Jean-Pierre & Luc Dardenne, WASTE LAND van Pieter van Hees, PAS SON GENRE van Lucas Belvaux en ALLÉLUIA van Fabrice du Weiz). Een zalige zit bij een heerlijk warm weertje.

Meer info op www.brff.be

Geschreven door ZENO CORNELIS